چگونگي نظم آموزي به كودكان 1 تا 3 سال
چگونگي نظم آموزي به كودكان 1 تا 3 سال
بعضي از والدين گمان ميكنند بايد با كودكان يك تا سه ساله خود به شدت سخت گيري كنند تا نظم و تربيت را به آنها بياموزند به اعتقاد اين دسته از والدين اگر سخت گيري جدي در كار نباشد كودكان لوس ميشوند در حالي كه عكس اين باور درست است و بايد از خشونت و نظم آموزي خشك و بيروح به طور جدي پرهيز كرد
رفتار ما با كودكان بايد كودكانه و متناسب با سن آنان باشد يعني بايد نظم آموزي را در قالبي كودكانه به آنها آموخت. رسول خدا در اين باره ميفرمايند: «هر كس كودكي دارد بايد با او كودكانه رفتار كند» البته اين بدان معنا نيست كه به كودكان اجازه دهيم تا هر كاري كه خواستند انجام دهند، بلكه بايد رفتارمان در عين آميختگي به محبت با قاطعيت همراه باشد. كودكان يك تا سه ساله خوشحال از آزادي تازه به دست آمده ميخواهند هر كاري را خودشان انجام دهند و جان كلام آنها اين است كه خودم انجام ميدهم بنابراين بايد به آنها اجازه دهيم تا كاري را كه ميتوانند انجام دهند درابره اين كودكان به جاي «نه» ، «نميتواني» ، «دست نزن» و .... ميتوان از روشهاي پيشگيرانه زير بهره گرفت:
💠پرت كردن حواس
گفتن عبارتي مانند «ببين من چي دارم» حواس بسياري از بچهها پرد ميكند تا با چيزي كه نبايد، دست نزنند . والدين براي پرت كردن حواس كودكشان ميتوانند از روشهاي گوناگوني استفاده كنند كه نوع آن به هنر آنها در اين زمينه بستگي دارد.
💠جايگزيني
روش موثر ديگري براي تغيير رفتارهاي غير قابل قبول نوزادان و نوپايان، جايگزيني است. جايگزيني يعني معامله كردن با آنها و جانشين كردن رفتارهاي مورد پسند به جاي رفتارهاي ناپسند، مثلا اگر طفل شما با يك شي خطرناك بازي ميكند شما ميتوانيد با دادن يك اسباببازي يا چيزي كه او دوست دارد با او معامله كنيد بدون آن كه از زور استفاده كرده باشيد.
💠امكان انتخاب دادن
وقتي به كودكمان امكان انتخاب ميدهيم در واقع به صورت غير مستقيم اين پيام را به او منتقل كردهايم كه برايش ارزش قائل بوده و به او در اعتماد داريم. در ضمن اين رفتار ما زمينه استقالال و خودباري را در او به وجود ميآورد، براي همين بهتري است به جاي آن كه بگوييد «زود باش جورابت را بپوش» از اين جمله استفاده كنيد: «دوست داري جوراب قرمزت را بپوشي يا جوراب آبي را؟»
💠ذخيره كردن واژه «نه» براي موارد مهم
با ايجاد محيط امن و سالم به كمك روشهاي بالا ميتوان به كودكان نظم و ترتيب را آموخت. با اين حال گاهي بايد به آنها «نه» گفت. در مواقعي آنها بايد بدانند كه كارشان نادرست و اشتباه است.
نظم آموزي مناسب و صحيح بدين معناست كه به فرزندان خود ازادي عمل بدهيم تا دنيايشان را وارسي كنند و بتوانند كنجكاوي متعادلي داشته باشند. همچنين بايد توجه داشته باشيم كه كودكان در اين مرحله سني ميخواهند استقلال خود را به نمايش بگذارند. از اين رو، بسياري از لجبازيهاي آنان در اين سن، مقتضاي موقعيت سني آنهاست كه والدين بايد با تدبير و سعه صدر از روشهاي ياد شده استفاده كنند.
💠حفظ خونسردي
بسياري از كودكان وقتي خسته ميشوند بدخلقي ميكنند، و گاه با اين كار انرژي اضافي خود را مصرف ميكنند. در اين مواقع خونسردي خود را حفظ كنيد و بيجهت تابع بدخلقي آنها نشويد. سعي كنيد علت بدخلقي آنها را فهمينده و درصدد رفع آن برآييد. اما در صورت عصباني شدن شما ممكن است كودكتان به اين نتيجه برسد كه ميتواند از اين سلاح براي به كرسي نشاندن خواستههايش استفاده كند.
آفتاب پیج تخصصی مطالب مرتبط با کودکان زیر هفت سال
👉 https://telegram.me/aftabekhandan
بعضي از والدين گمان ميكنند بايد با كودكان يك تا سه ساله خود به شدت سخت گيري كنند تا نظم و تربيت را به آنها بياموزند به اعتقاد اين دسته از والدين اگر سخت گيري جدي در كار نباشد كودكان لوس ميشوند در حالي كه عكس اين باور درست است و بايد از خشونت و نظم آموزي خشك و بيروح به طور جدي پرهيز كرد
رفتار ما با كودكان بايد كودكانه و متناسب با سن آنان باشد يعني بايد نظم آموزي را در قالبي كودكانه به آنها آموخت. رسول خدا در اين باره ميفرمايند: «هر كس كودكي دارد بايد با او كودكانه رفتار كند» البته اين بدان معنا نيست كه به كودكان اجازه دهيم تا هر كاري كه خواستند انجام دهند، بلكه بايد رفتارمان در عين آميختگي به محبت با قاطعيت همراه باشد. كودكان يك تا سه ساله خوشحال از آزادي تازه به دست آمده ميخواهند هر كاري را خودشان انجام دهند و جان كلام آنها اين است كه خودم انجام ميدهم بنابراين بايد به آنها اجازه دهيم تا كاري را كه ميتوانند انجام دهند درابره اين كودكان به جاي «نه» ، «نميتواني» ، «دست نزن» و .... ميتوان از روشهاي پيشگيرانه زير بهره گرفت:
💠پرت كردن حواس
گفتن عبارتي مانند «ببين من چي دارم» حواس بسياري از بچهها پرد ميكند تا با چيزي كه نبايد، دست نزنند . والدين براي پرت كردن حواس كودكشان ميتوانند از روشهاي گوناگوني استفاده كنند كه نوع آن به هنر آنها در اين زمينه بستگي دارد.
💠جايگزيني
روش موثر ديگري براي تغيير رفتارهاي غير قابل قبول نوزادان و نوپايان، جايگزيني است. جايگزيني يعني معامله كردن با آنها و جانشين كردن رفتارهاي مورد پسند به جاي رفتارهاي ناپسند، مثلا اگر طفل شما با يك شي خطرناك بازي ميكند شما ميتوانيد با دادن يك اسباببازي يا چيزي كه او دوست دارد با او معامله كنيد بدون آن كه از زور استفاده كرده باشيد.
💠امكان انتخاب دادن
وقتي به كودكمان امكان انتخاب ميدهيم در واقع به صورت غير مستقيم اين پيام را به او منتقل كردهايم كه برايش ارزش قائل بوده و به او در اعتماد داريم. در ضمن اين رفتار ما زمينه استقالال و خودباري را در او به وجود ميآورد، براي همين بهتري است به جاي آن كه بگوييد «زود باش جورابت را بپوش» از اين جمله استفاده كنيد: «دوست داري جوراب قرمزت را بپوشي يا جوراب آبي را؟»
💠ذخيره كردن واژه «نه» براي موارد مهم
با ايجاد محيط امن و سالم به كمك روشهاي بالا ميتوان به كودكان نظم و ترتيب را آموخت. با اين حال گاهي بايد به آنها «نه» گفت. در مواقعي آنها بايد بدانند كه كارشان نادرست و اشتباه است.
نظم آموزي مناسب و صحيح بدين معناست كه به فرزندان خود ازادي عمل بدهيم تا دنيايشان را وارسي كنند و بتوانند كنجكاوي متعادلي داشته باشند. همچنين بايد توجه داشته باشيم كه كودكان در اين مرحله سني ميخواهند استقلال خود را به نمايش بگذارند. از اين رو، بسياري از لجبازيهاي آنان در اين سن، مقتضاي موقعيت سني آنهاست كه والدين بايد با تدبير و سعه صدر از روشهاي ياد شده استفاده كنند.
💠حفظ خونسردي
بسياري از كودكان وقتي خسته ميشوند بدخلقي ميكنند، و گاه با اين كار انرژي اضافي خود را مصرف ميكنند. در اين مواقع خونسردي خود را حفظ كنيد و بيجهت تابع بدخلقي آنها نشويد. سعي كنيد علت بدخلقي آنها را فهمينده و درصدد رفع آن برآييد. اما در صورت عصباني شدن شما ممكن است كودكتان به اين نتيجه برسد كه ميتواند از اين سلاح براي به كرسي نشاندن خواستههايش استفاده كند.
آفتاب پیج تخصصی مطالب مرتبط با کودکان زیر هفت سال
👉 https://telegram.me/aftabekhandan
آشنایی با کتاب های سیستم پژوهشی و آموزشی آفتاب
سیستم ارزیابی تمایلات درونی آفتاب
+ نوشته شده در ساعت توسط گروه نویسندگان آفتاب
|